Mikä maksaa? Verkkosivuissa nimittäin

Mikä maksaa? Verkkosivuissa nimittäin

Kunnollisia verkkosivuja ei saa ilmaiseksi. Moni verkkosivun hankkija tietää, että verkkosivu hinta koostuu julkaisujärjestelmästä ja sen kanssa painimiseen käytetystä teknisestä työstä, visuaalisesta suunnittelusta ja sisällöntuotosta. Näiden lisäksi verkkosivujen tuottamisessa täytyy huomioida väistämättä myös muita asioita, jotka vaikuttavat luonnollisesti myös verkkosivun hintaan.

1.    Palvelimen ylläpito tai hostaus

Palvelin on fyysinen tila, jossa verkkosivu sijaitsee. Tyypillisin ratkaisu on vuokrata palvelintilaa kuukausi- tai vuosisopimuksella. Palvelimissa on eroja, mutta hyvä valtaosa suomalaisista hosting-palveluntarjoajien ratkaisuista riittävät täyttämään nykyaikaisen verkkosivun ja sähköpostien tarpeet. 

Pro-vinkki:  ylläpitäjä kannattaa valita myös tavoitettavuuden mukaan: ongelmatilanteissa ylläpitoon täytyy olla saatavissa kivuttomasti yhteys.

2.    Domain

Domainin hinta saattaa sisältyä ylläpidon hinta, mutta näin ei välttämättä ole. .fi-domain maksaa nykyään 6€ / vuosi, ja sen saa hankittua verkkotunnusvälitäjän avulla. 

Pro-vinkki: me olemme verkkotunnusvälittäjä

3.    Lisäosat ja laajennukset

Julkaisujärjestelmissä kuten Wordpressissä on paljon ilmaisia, hyödyllisiä lisäosia. Kaikki ei kuitenkaan ole saatavilla ilmaiseksi: esimerkiksi hyvät Google-näkyvyyteen ja sosiaalisen median integraatiohin tarkoitetut työkalut ovat maksullisia. Hinnat ovat kuitenkin usein varsin inhimillisiä.

Pro-vinkki: Lisäosia, niin maksullisia kuin maksuttomiakin, tulee aika ajoin päivittää. Pidä huoli myös teeman ajantasaisuudesta tai ulkoista palvelu esimerkiksi meille. ;)

4.    Turvallisuus ja sertifikaatit

Riippuen verkkosivuston sisällöstä ja siitä mihin sitä käytetään saattaa lisäturvallisuus olla paikallaan. Näin on etenkin verkkokauppojen ja muiden rahaliikennettä käsittelevien sivustojen kanssa. SSL-sertifikaatti varmistaa, että sivusto on käyttäjälle turvallinen, vaikka tämä syöttäisi sinne luottokortti- tai henkilötietonsa. Riippuen liikuteltavan datan määrästä sertifikaatit maksavat noin 40€-200€ vuositasolla.

Pro-vinkki: Google on jo pitkään suosinut hakutuloksissa SSL-sertifikoituja sivuja. 

Elävä ja hengittävä verkkosivu AD 2016

Elävä ja hengittävä verkkosivu AD 2016

Nykyaikainen verkkosivusto responsiivinen, eli näyttöpäätteen mukaan skaalautuva, informatiivinen, graafinen ja se löytyy hyvin hakukoneista.

(www.mediseam.fi , on muuten meidän asiakas)

(www.mediseam.fi , on muuten meidän asiakas)

Verkkosivuista voidaan rakentaa mitä mielikuvituksellisempia, koska tekniikan rajoitukset väistyvät yksi kerrallaan. Samalla on kuitenkin huomioitava toimivuus erilaisissa ja –kokoisissa näyttöpäätteissä, laitteissa ja selaimissa. Silti verkkosivujen ydin on muuttunut tuskin miksikään: sisältö on yhä kuningas. Kaikkein tärkeintä on se, mitä sivuille saapuva vierailija haluaa löytää, ja että hän löytää sen nopeasti. Verkkosivujen viiden sekunnin sääntö lienee tippunut jo kahteen sekuntiin: mikäli selaaja ei hetkessä pysty muodostamaan selkeää kuvaa siitä, mitä sivulla halutaan sanoa, hän etsii ratkaisun toisaalta. Yritysmaailmassa tämä tarkoittaa potentiaalisen kaupan valumista kilpailijan laariin.

Some ja verkkosivu ne yhteen soppii…

Yksi näppärä tapa luoda sivulle simppeliä päivittyvyyttä on sosiaalisen median integrointi sivuille. Some-kanavat saa näppärästi esiin verkkosivuilla esimerkiksi syötteinä, jotka tekevät sivusta kävijän kannalta tuoreen kerta toisensa jälkeen – edellyttäen, että some-kanavia päivitetään. Erinomainen esimerkki on asiakkaamme Wiitta Oy, joka on ahkera niin Facebookissa, Twitterissä, LinkedInissä kuin Instagramissakin:

Wiitta Oy

”Päivitettävä sivu” on nyt OIKEASTI PÄIVITETTÄVÄ SIVU

Päivitettävä verkkosivu on ollut niin asiakkaiden toivelistalla kuin verkkosivutoimistojenkin myyntiartikkelina vuosia. Aiemmin tämä on usein tarkoittanut jonkinlaista omaa julkaisujärjestelmää tai kirjautumissysteemiä, jossa asiakas on voinut muutella tekstiä ja kenties tiettyjä kuvia. Jos asiakkaalle on rakennettu oma täydellinen sisällönhallintajärjestelmä, se on ollut tyypillisesti (syystäkin) kallis projekti. Verrattain pienet, omat sisällönhallintajärjestelmät ovat työläitä toteutuksia, joiden iso miinus on asiakkaan pakkositouttaminen sen toteuttajaan. Siksi suosittelemme näkemättä 90% tapauksista käytettäväksi WordPress-julkaisujärjestelmää. Se on maailman käytetyin verkkoalusta, siihen on olemassa fiksuja valmiita palasia, se ei sitouta asiakasta mihinkään, ja se mahdollistaa oikein toteutettuna täydellisen päivitettävyyden. Parasta WordPressissä on se, että se vapauttuu meidät markkinointiviestinnän ammattilaiset tekemään sitä, missä me olemme oikeasti hyviä: suunnittelemaan erottuvaa ja iskevää sisältöä ja loistavaa ulkoasua.

Miten iso on verkkosivu vuonna 2016?*

Lyhyt vastaus: iso. PCWordlin mukaan keskimääräinen verkkosivu vuonna 2016 on suurempi kuin ysärin PC-hittipeli Doom.

* tämä on melko turha, mutta mielestäni hauska knoppitieto, joka kannattaa nostaa esiin ainakin työyhteisönne nörttien kanssa kahvipöydässä.

 

Sosiaalinen media & markkinointi

Sosiaalinen media & markkinointi

Sosiaalisen median presenssi ja markkinointi on varsin kuuma peruna – ja se on ollut sitä jo muutaman vuoden. Nyt suuri osa yrityksistä vähintäänkin tiedostaa some-läsnäolon merkityksen, ja monet ovat myös käyneet tuumasta toimeen. Somen kehittyessä on kuitenkin varsin ymmärrettävää, että kaikki eivät tahdo pysyä matkassa mukana – tai uskalla lähteä matkaan ollenkaan. Some-mörkö kummittelee lukuisten yrittäjien mielessä teflonpäällysteisenä teinihelvettinä, josta ei saa otetta. Some on kuitenkin parhaimmillaan äärimmäisen hyvä viestintäkanava, jota ei kannata jättää hyödyntämättä vanhentuneiden mielikuvien vuoksi.

Sisältö edellä someen

Kanavien mahdollisuuksien, rajoituksien ja *kulttuurin tunteminen on sosiaalisen median markkinoinnin onnistumisessa ensiarvoisen tärkeää. Some tulee aina valita sisällön mukaan: mieti mikä sisältö sopii parhaiten mihinkin kanavaan. Myös asiakasryhmän tunteminen on tärkeää: Snapchat tavoittaa varsin erilaista (ja –ikäistä) kohderyhmää kuin vanha kunnon Facebook. Kun ensin tietää vastaukset kysymyksiin ”mitä?” ja ”kenelle?” ,on helppo vastata kysymykseen: missä?

* missä seurataan, missä tykätään, missä ollaan kavereita, missä käytetään hashtageja, missä kuvia, missä videoita

Jalat maassa – pää somessa

Yrityksen on turha yrittää valloittaa jokaista somea kerralla, varsinkaan jos siellä ei ole aiemmin toimittu ollenkaan, eikä kellään tiimin jäsenistä ole selkeää käsitystä, halukkuutta ja taitoa hoitaa jokaista kanavaa säännöllisesti. Liikkeelle pääsee vaikka yhdellä kanavalla. Yrityksen sisällä nähdään nopeasti onko somessa toimiminen luonteva osa tekemistä vai pakollinen murheenkryyni. Ja se näkyy pian myös seuraajille.

Kenelle nappi napsahtaa?

Kanavien tuntemisen lisäksi some-sisällöntuottajalla täytyy olla luova ja hyvä näppis ja kielitaito, sekä mahdollisuus ja taidot kuvien ottamiseen, valintaan, editoimiseen ja julkaisemiseen. Sisällöntuottajan on myös tunnettava jokaisen kanavan markkinointimahdollisuudet. Yksi aliarvostettu osa some-kanavien hoitamista on moderointi, kommentointi ja muu kanssakäyminen yleisön kanssa – sen puuttuessa kaikki tarkkaan valmisteltu työ on turhaa.

Miten ostan some-palveluja?

Some-palvelumme jakautuvat karkeasti kahteen osaan: ulkoistettuun somen sisällöntuottoon sekä some-työpajoihin.

1.       Työpajoissa opastamme teidät alkuun sosiaalisen median yrityskäytössä, autamme luomaan tarvittavat kanavat sekä käymme kaikkien kanavien toiminnan läpi ihan kädestä pitäen. Tämä on tehokas ja hyvä tapa toimia, jos yrityksen sisältä löytyy halukkuutta ja osaamista tarttua some-hommiin, mutta tarvitsette pienen potkun persuksille. Lisäksi olemme tietenkin aina puhelimen päässä ongelmatilanteissa.

2.       Some-palveluiden ulkoistettu sisällöntuotto. Tässä vaihtoehdossa teemme käytännön työn puolestanne. Some-sisällöntuotto on aina tiimipeliä, jossa parhaat tulokset saavutetaan yhdessä keskustellen. Tämän vuoksi olemme sisällyttäneet some-töihimme kuukausittaiset sisältöpalaverit asiakkaan kanssa. Tällöin ideat, ajankohtaiset asiat, kehitys, rekrytoinnit ja kaikki muu saadaan näkyviin oikea-aikaisesti ja laadukkaasti. Some-palveluiden teettäminen on myös kommentointia, moderointia ja reagointia. Jos teillä ei ole koko päivää aikaa roikkua koneen äärellä, niin meillä on. Voisi jopa sanoa, että teemme sitä työksemme.

Hyvin ja tavoitteellisesti hoidetulla some-presenssillä saavutetaan:

  • Löydettävyyttä ja uutta yleisöä
  • Asiantuntija-aseman pönkittämistä
  • Brändi vahvistuu, tunnettuus kasvaa
  • Brändin kanssa vietetty aika lisääntyy, joka puolestaan johtaa "top of mindiin" pääsyyn. Ajatellessaan toimialaa, ihminen ajattelee tiettyä brändiä.
  • Suoraa keskustelua ja palautetta asiakkaiden kanssa.
  • Kauppaa

Ota rohkeasti yhteyttä ja pyydä meidät käymään – Kanssamme pääset mukaan tulokselliseen some-markkinointiin!

mikko.blomberg@imperiumnetwork.fi
044-523 135

krisse.toro@imperiumnetwork.fi
0400-414 748